Το 2020 με την πανδημία και τα lockdown οι δρόμοι ήταν άδειοι και οι ρύποι στην ατμόσφαιρα αντίστοιχα χαμηλοί. Ένα χρόνο μετά, η εικόνα είναι εντελώς αντίστροφη. Η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης είναι πλέον στο απροχώρητο και οι οδηγοί χάνουμε καθημερινά πολύτιμο χρόνο ακινητοποιημένοι στο μποτιλιάρισμα.

Η μελέτη της INRIX Inc, εταιρία που ειδικεύεται στις μεταφορές, αποτυπώνει σε αριθμούς το μέγεθος του προβλήματος. Πλέον, η Αθήνα βρίσκεται στην 30ή θέση της κατάταξης των πιο πολυσύχναστων πόλεων παγκοσμίως (23η στην Ευρώπη), από την 35η που ήταν το 2020. Ο χειρότερος δείκτης όμως είναι ο χρόνος που χάνει ετησίως ο μέσος οδηγός μποτιλιαρισμένος: 70 ώρες! Σχεδόν τρεις μέρες δηλαδή...

Χειρότερα είναι τα δεδομένα και για το μέσο όρο ταχύτητας τις ώρες αιχμής: 24 km/h φέτος, έναντι 26 km/h πέρυσι. Βέβαια, εδώ να πούμε πως σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της μελέτης, το 2019 η μέση ωριαία ταχύτητα ήταν 19 km/h.

Τις λιγότερο επιβαρυμένες ώρες, η μέση ταχύτητα κυμαίνεται στα 35 km/h, όσο και πέρυσι, ενώ το 2019 ήταν 32 km/h. Στο κέντρο της Αθήνας ο μέσος όρος ταχύτητας είναι 14 km/h, από 15 το 2020 και 14 km/h το 2019.

Το πρόβλημα προφανώς δεν είναι αποκλειστικότητα της πρωτεύουσας. Μποτιλιάρισμα παρατηρείται καθημερινά και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, αν και όχι σε τόσο έντονο βαθμό.

Η συμπρωτεύουσα βρίσκεται πολύ πιο πίσω στη λίστα των πολυσύχναστων πόλεων παγκοσμίως, στη θέση 480. Ο μέσος οδηγός έχασε το 2021 στην κίνηση 22 ώρες.

Ο μέσος όρος ταχύτητας το 2020 στους δρόμους της πόλης τις ώρες αιχμής ήταν 20 km/h, ενώ το 2019 ήταν μόλις 18 km/h (δεν ανακοινώνονται στοιχεία για το 2021). Τις ώρες με λιγότερη κίνηση, η μέση ταχύτητα ήταν 23 χλμ/ώρα το 2020, έναντι 25χλμ/ώρα που ήταν το 2019. Στο κέντρο της πόλης, ο μέσος όρος ταχύτητας ήταν 18 km/h το 2020, έναντι 13 km/h το 2019.