Το Euro NCAP ανακοίνωσε την επίσημη ανασκόπηση του έτους που πέρασε, κοιτώντας το 2022 σε αριθμούς. Σύμφωνα με την αναφορά, το 2022 αποτέλεσε έτος-ρεκόρ για το Euro NCAP, καθώς ολοκλήρωσε περισσότερες δοκιμές από κάθε άλλη χρονιά, ενώ αύξησε παράλληλα και τη γεωγραφική του κάλυψη, με την προσθήκη της Αυστρίας και της Νορβηγίας.

73 ήταν οι δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν συνολικά το 2022, εκ των οποίων οι 67 αφορούσαν νέα μοντέλα, 65 με τον βασικό εξοπλισμό, 2 με επιλεγμένο εξοπλισμό -μη βασικό-, ενώ 6 ήταν τα μοντέλα που είχαν δοκιμαστεί και στο παρελθόν.

Οι αλλαγές στα πρωτόκολλα του Euro NCAP αναβλήθηκαν για τις αρχές του 2023, εξαιτίας των αναταραχών που έφεραν στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο πόλεμος στην Ουκρανία, το Brexit και οι ελλείψεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τα microchip. Αυτή η καθυστέρηση ωφέλησε πολλούς κατασκευαστές, κι έτσι τα όλα τα νέα μοντέλα που υπεβλήθησαν σε δοκιμές ασφαλείας έλαβαν 4 ή 5 αστέρια.

Πιο συγκεκριμένα, εκ των 65 νέων οχημάτων που δοκιμάστηκαν, τα 15 (22%) έλαβαν τη βαθμολογία των 4 στα 5 αστέρων, ενώ τα υπόλοιπα 50 (78%) έλαβαν 5 αστέρια. Σε αντίθεση με το 2021, κανένα αυτοκίνητο δεν έλαβε βαθμολογία 3 αστέρων.

Σύμφωνα με τα δεδομένα που έδωσε στη δημοσιότητα το Euro NCAP, τα ηλεκτρικά οχήματα αποτέλεσαν το 34% των νέων μοντέλων (22 εκ των 65), ενώ κατέλαβαν τις 5 στις 6 νικητήριες θέσεις στα βραβεία του Euro NCAP για το 2022. Τα εν λόγω οχήματα ήταν το Hyundai IONIQ 6 στην κατηγορία των Μεγάλων Οικογενειακών Αυτοκινήτων, το Tesla Model S στην κατηγορία Executive και αυτή των Αμιγώς Ηλεκτρικών Οχημάτων, το Tesla Model Y στην κατηγορία των Μικρών Off-Roaders, και το κινεζικό ORA Funky Cat στην κατηγορία των Μικρών Οικογενειακών Αυτοκινήτων.

Η Κίνα φαίνεται να διατηρεί την ανοδική της τάση στην ευρωπαϊκή αγορά, αφού 6 ήταν οι κινεζικές εταιρείες που έκαναν το ντεμπούτο τους στον κορυφαίο οργανισμό δοκιμών ασφαλείας το 2022, ενώ το σύνολο των νεοαφιχθέντων κατασκευαστών για όλη τη χρονιά ήταν 7.

Τα ευρήματα του Euro NCAP έδειξαν ότι το 72% των νέων οχημάτων διαθέτουν κεντρικούς αερόσακους ως προεπιλογή στα μπροστινά καθίσματα, κάτι που αποδεδειγμένα μειώνει σημαντικά το ενδεχόμενο τραυματισμού των σε ένα ατύχημα. Εκτός αυτού, τα συστήματα οδηγικής υποβοήθησης φαίνεται να γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή ως προσθήκη στα συστήματα ασφαλείας των νέων μοντέλων. Για παράδειγμα, η ανίχνευση κούρασης του οδηγού μέσω της παρατήρησης των κινήσεών του σε έναν αυτοκινητόδρομο, της θέσης του οχήματος στη λωρίδα, αλλά και του βλέμματος και της θέσης των ματιών του οδηγού, παρατηρήθηκε σε 61 εκ των 65 νέων αυτοκινήτων που δοκιμάστηκαν (94%).

«Το Euro NCAP συμπλήρωσε 25 χρόνια που κάνουμε τα αυτοκίνητα πιο ασφαλή το 2022. Κοιτάζοντας πίσω, στην πρόοδο που έχουμε κάνει με τους χορηγούς, εργαστήρια δοκιμών και συνεργάτες μας, και το πόσο διαφορετική είναι πλέον η ασφάλεια των καταναλωτών σήμερα όταν δοκιμάζουμε οχήματα – είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για όσα έχουμε πετύχει.

«Το 2023 έχουμε πολλά να καταφέρουμε, συμπεριλαμβανομένου ενός τεράστιου βήματος προς το πλάνο Vision Zero, με νέα πρωτόκολλα στις δοκιμές αυτοκινήτων που θα λαμβάνουν υπόψιν τους τους ευρύτερους κινδύνους που διατρέχουν οι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου, αλλά και μία νέα ομάδα-στόχο, που θα ανακοινωθεί αργότερα μέσα στο έτος,» είπε ο Michiel van Ratingen, γενικός διευθυντής του Euro NCAP.